Ірина Сергієнко: «У Міністерства фінансів України немає права провалити легалізацію грального бізнесу в цьому році»

Україна не перший рік стоїть на порозі легалізації грального бізнесу, але Верховна Рада досі не поставила крапку в цьому питанні. Президент Української Асоціації Ігрової Індустрії та директор юридичної компанії S&P Ірина Сергієнко розповіла LoginCasino.com про те, як йде робота над відповідним проектом закону, чого від нього можна очікувати і що потрібно, щоб гральний ринок України процвітав.

Нещодавно перший заступник міністра фінансів Оксана Маркарова повідомила, що проект закону про легалізацію грального бізнесу в Україні може бути представлений взимку цього року. Хто бере участь у його розробці?

Вважаю, що доопрацьований Міністерством фінансів України законопроект про легалізацію азартних ігор за традицією буде ініційовано в пакеті бюджетоутворюючих законопроектів на 2017 рік.

В даний час він допрацьовується фахівцями Мінфіну за участю експертів. Коли міністерство буде готове запропонувати даний законопроект для громадського обговорення, поки важко сказати. Багато критичних питань, які гальмують легалізацію і по суті лежать на зрізі інтересів окремих напрямків бізнесу та конкретних компаній, все ще залишаються відкритими. Їх перелік поки не змінився, серед них - чи будуть легальні всі види азартних ігор або тільки окремі, як розвиватися ринку (в умовах здорової конкуренції або на принципі монополії (олігополії), який знайшов своє вираження в законі про лотереї 2012 року). Якщо за ними не будуть вироблені розумні рішення, ймовірність повторення сценарію 2014-2015 років буде дуже велика.

Наскільки документ може відрізнятися від внесених в ВРУ в травні-червні? Якими можуть бути основні положення законопроекту?

З деяких питань законопроект, який найближчим часом може бути запропонований Міністерством фінансів України, швидше за все, буде відрізнятися, і дуже суттєво. У чомусь - позитивно, в чомусь - негативно. Приміром, за наявною у мене інформацією станом на сьогоднішній день, остаточно не вирішене питання про те, чи буде легалізована букмекерська діяльність і онлайн-казино. Однак законопроект ще може істотно змінитися на етапі його обговорення з громадськістю, бізнесом, незалежними експертами. Діалог триває.

Вважаю, головне зараз те, що політична воля легалізувати гральний бізнес є, і це питання більше не належить до категорії незручних і несвоєчасних, в тому числі активно обговорюється в публічній площині.

Чи буде законопроект передбачати регулювання діяльності онлайн-букмекерів, онлайн-казино, фентезі-спорту? Якщо немає, то наскільки ймовірним є те, що ці напрямки індустрії будуть легалізовані найближчим часом?

Швидше за все, ні, але, як я вже сказала, поки рано ставити крапку.

Чого представники бізнесу очікують від нового проекту закону і як оцінюють потенційну ефективність пропонованої схеми регулювання?

Вважаю, що представники різних напрямків бізнесу оцінюють запропоновану схему регулювання ринку азартних ігор по-різному - виходячи з того, якою мірою вона відображає їх інтереси. Відповідно, очікування різні. Але вони нічого не варті, якщо ті, хто дає свої оцінки, не готові включитися в активний публічний діалог з владою. Досвід 2014-2015 рр. показав, що кулуарні переговори без використання інструментів публічного реагування не дадуть бажаного результату.

Як буде розвиватися гральна індустрія України після легалізації? Чи зможе вона забезпечити очікувані надходження в бюджет (за різними оцінками, 3-5 млрд грн щорічно)?

Якщо в результаті легалізації ринок буде врегульовано розумно, в тому числі в частині фіскального навантаження і висоти бар'єрів на вході, то 3-5 млрд грн бюджетних надходжень на рік - це однозначно більш ніж реально. Але для цього потрібно створити умови, які стимулюють розвиток ринку з точки зору залучення іноземних інвестицій та деталізації існуючого грального ринку України. Чи не буде прозорого, розумного регулювання - не буде ніяких податкових надходжень.

Гральне законодавство яких країн Ви вважаєте найбільш ефективним і комфортним як для держави, і для бізнесу, і для споживачів? Чи буде воно так само ефективно в Україні?

На мою думку, дуже вдалим варіантом є законодавство Грузії. Все прозоро, прогнозовано, виключає будь-які преференції для провладних компаній, націлене на одночасне стимулювання суміжних галузей економіки, ринку нерухомості, туризму і т.д., не передбачає значних бюджетних витрат на етапі впровадження.

Дуже непогано з питанням врегулювання ринку азартних ігор впоралася Болгарія, хоч і не з першої спроби.

Безумовно, особливої ​​уваги гідний досвід правового регулювання букмекерської діяльності Великобританії, але ми поки не доросли до його впровадження. гарним прикладом для наслідування в частині врегулювання кінного тоталізатора є Франція. Думаю, що потрібно запозичувати найкраще і створювати своє, але якщо необхідно зробити вибір, то, швидше за все, віддам свій голос прикладу Грузії як найбільш підходящому варіанту регулювання ринку азартних ігор для України в нинішніх умовах.

Чи проявляють зарубіжні компанії інтерес до українського ринку азартних ігор? Якщо так, то які?

 Так, виявляють - як оператори, так і представники суміжних галузей цієї індустрії, а саме постачальники грального обладнання, розробники ПЗ, постачальники відеоконтенту і т.д. Хто саме, поки сказати не готова. Слідкуйте за нашою діяльністю.

Розкажіть про Вашу поїздку на CEEGC 2016. Які теми конференції здалися Вам найбільш цікавими? Про що була Ваша доповідь?

 В Будапешт вирішила їхати буквально в останню хвилину. Дуже цікавий склад спікерів, прекрасне місто, можливість освіжити розуміння грального ринку Східної і Центральної Європи і, звичайно, чудовий куратор конференції Zoltan Tundik. Захід не розчарував! Цікавими видалися доповіді про правове регулювання ринку азартних ігор в Сербії, Чехії, Болгарії. Приємно порадувало, що наші сусіди в питаннях правового регулювання ринку азартних ігор показують нам хороший приклад. На особливу увагу в цьому сенсі заслуговує Болгарія. Україні про таке прогресивне законодавствіо поки навіть мріяти не доводиться. Вельми цікавим була також доповідь Івана Кондиленко «The effects of Bitcoin in the gambling market» .Про що говорили? Про ситуацію, яка на сьогоднішній день склалася в Україні. Про закон 2009 року, який забороняє гральний бізнес. Про закон про лотереї 2012 року, який діє частково на рівні перехідних положень. Про закон про ліцензування 2015 року, яким передбачено ліцензування лотереї, але виконувати який в частині розробки ліцензійних умов ніхто не поспішає. Говорили про підміну понять на законодавчому рівні.

Що Ви маєте на увазі, кажучи про підміну понять?

 Я маю на увазі, що ліцензійними умовами, які були розроблені на підставі закону про лотереї 2012 року, передбачені такі види лотереї, як «миттєвий лотерея» і «спортивна лотерея». Але якщо виходити зі змісту цих понять, то «миттєва лотерея» - це «ігрові автомати», «спортивна лотерея» - це «букмекерські парі». Міністерство фінансів України зараз думає про те, як розмежувати поняття «миттєва лотерея» і «слоти», але, як Ви розумієте, не всі згодні з тим, що це потрібно робити, зважаючи на те, що це якраз один з критичних питань для досягнення консенсусу між лотерейним лобі та лобі казіно. На CEEGC 2016 я також говорила про Податковий кодекс України, який передбачає оподаткування казино і букмекерської діяльності, які згідно з Кримінальним кодексом України відносяться до категорії кримінально караних діянь. Ну і, звичайно, про те, що, незважаючи на діючу заборону, ринок азартних ігор активно розвивається, на нього заходять нові гравці як в рітейл-, так і в онлайн-сегмент, прибуток діючих операторів з року в рік тільки растет.

Чому так відбувається?

 Я думаю, що це закономірно. По-перше, якщо те чи інше явище затребуване в громадянському суспільстві, то ніякі штучні обмеження не стримають це суспільство від задоволення своєї потреби. Попит породжує пропозицію. По-друге, як мені представляється ця ситуація, насправді ніякої боротьби з нелегальним гральним бізнесом ніхто не веде. Якщо окремі демонстративні акції і проводяться, то це швидше за прояви недобросовісної конкуренції, ніж реальна боротьба правоохоронних органів зі злочинністю. Хто буде різати курку, яка несе золоті яйця? І чим більше таких «курей», тим більше «золотих яєць». Загалом, причини можна і далі називати, але для того, щоб розірвати це замкнене коло, потрібно шукати відповідь на питання «Що робити?», А не на «Хто винен?». Як зміниться ситуація, що склалася, коли гральний бізнес в Україні буде легалізований? Це буде залежати від відповіді на питання: «Як буде врегульовано ринок азартних ігор?». Якщо фіскальне навантаження буде адекватною, бар'єри для заходу на ринок - розумними, гарантії стабільної діяльності - вселяють довіру, а правила гри - прозорими і зрозумілими, то, я впевнена, місцеві оператори вийдуть з тіні, а іноземні оператори із задоволенням зайдуть на наш ринок. Ринок азартних ігор України, на думку експертів, не заповнений і дуже привабливий. Для країни це буде означати додаткові кілька мільярдів гривень на рік бюджетних надходжень вже в найближчій перспектіве.Поскольку ситуація вже доведена до абсурду, то у Міністерства фінансів України просто немає права провалити легалізацію грального бізнесу в цьому році. І така робота Мінфіном активно ведеться.

Джерело: logincasino.com

25.10.2016