Ірина Сергієнко: Легалізація грального бізнесу. Випадок України

Легалізація грального бізнесу в Україні - одне з ключових актуальних завдань Української Асоціації Ігрової Індустрії. Президент УАІІ Ірина Сергієнко розповіла про модель для формування українського грального законодавства, досвід правового регулювання в світових практиках і ключових складових ефективної законодавчої бази. Експерт також поділилася думкою про те, як повинен пройти процес детінізації індустрії і окреслила перспективи легалізації галузі.

16 листопада 2016 року в Києві відбулася прес-конференція, присвячена презентації Української Асоціації Ігрової Індустрії, президентом якої Ви є. Розкажіть, будь ласка, з чого почалася історія організації?

Історія організації почалася з людей, як це і повинно відбуватися, коли мова йде про інститути громадянського суспільства. Всі ми, засновники, вже не перший рік залучені в розробку і обговорення законодавчих ініціатив, спрямованих на легалізацію ринку азартних ігор, маємо досить глибоке розуміння того, що відбувається на ринку зараз і переконані, що питання легалізації ринку азартних ігор необхідно позитивно вирішувати без зволікання.

Також є розуміння причин, які перешкоджають вирішенню питання на рівні Верховної Ради України, і виробленні ефективних і грамотних законодавчих рішень. І однією з таких причин, ми бачимо відсутність авторитетних незаангажованих громадських інститутів, які б об'єднували експертів, представників бізнесу, суспільства, гравців, і могли б виступати в діалозі з державою з єдиною консолідованою експертної позицією, якщо можна так сказати «Голос галузі» .

Так, в принципі, і виникла ідея створити Українську Асоціацію Ігрової Індустрії. Перші кроки зроблені. До нас вже проявили довіру і висловили готовність співпрацювати представники світового грального ринку, в тому числі лотерейні і букмекерські компанії, soft-розробники, компанії, що спеціалізуються на тестуванні і сертифікації ПЗ і обладнання, а також представники локального ринку. Як Ви знаєте, в цьому році наша Асоціація підписала угоду про співпрацю з ВСРБ. Зупинятися не плануємо.

УАІІ зараз активно співпрацює з «Всеукраїнським союзом розвитку букмекерства» і Gaming Laboratories International. Які результати партнерства на даному етапі?

В даний час отримуємо від представників організацій консультативну, інформаційну та експертну допомогу і підтримку, обмінюємося інформацією. Також, найближчим часом, плануємо дуже цікавий спільний проект, який може радикально вплинути на процес прискорення діалогу з владою, але поки більше сказати не можу.

Мета УАІІ - сприяння легалізації грального бізнесу в Україні. Які завдання ставлять перед собою члени Асоціації?

Легалізація грального бізнесу в Україні, дійсно, є одним з ключових актуальних завдань Української Асоціації Ігрової Індустрії. У розрізі даного завдання, бачимо необхідність консолідувати зусилля влади, бізнесу, експертного співтовариства, інших громадських інститутів з метою вироблення ефективних і розумних законодавчих рішень. Кожен з учасників, експертів, представників організації вносить свою посильну лепту в цю роботу, з урахуванням своєї компетенції, знань, ступеня залученості в політичні процеси країни, особистого авторитету в очах суспільства.

З якими труднощами стикається УАІІ?

Коли говориш про труднощі, то, по суті, скаржишся. Скарги - безглузда витрата часу. Його треба витрачати на подолання труднощів.

Незважаючи на закон про заборону діяльності гральних компаній від 15 травня 2009, гральний бізнес в Україні існує. Як, на Вашу думку, повинен пройти процес детінізації сфери гемблинга?

В першу чергу, потрібно робити ставку на створення сприятливих умов для ведення бізнесу. Для того, щоб бізнес погодився вийти з тіні, фіскальне навантаження повинне бути адекватним, вимоги до операторів грального бізнесу розумними і посильними. Також державою повинні бути надані гарантії стабільності законодавства, які встановлюють правила гри на ринку, в тому числі в частині фіскального навантаження.

Одночасно, необхідно впровадити ефективні механізми боротьби з нелегальним бізнесом, з метою недопущення недобросовісної конкуренції на ринку і використання бізнесу для відмивання грошей на міжнародному рівні.

Які ключові складові ефективної законодавчої бази для грального бізнесу?

Якщо концептуально, законодавство, в ідеалі, має містити прості і однозначні відповіді на такі питання: яким вимогам повинен відповідати оператор грального бізнесу (казино, лотерея, покер, бінго, букмекерська діяльність і т.д.)? Скільки коштує ліцензія? Які податки, в якому розмірі і в якому порядку потрібно платити? Що можна і що не можна в процесі здійснення діяльності? Що буде, якщо порушив правила? Чи гарантує держава стабільність законодавства, що регулює галузь і як гарантує?

Це дійсно важливо. Якщо ми приймемо закон їх серії «Бабка на двоє сказала», яких у нас уже багато, то припливу іноземних інвестицій і детінізації, за фактом очікувати не варто.

Якщо коротко і по пунктах, то:

1. Всі види грального бізнесу (в тому числі онлайн) повинні бути легалізовані, чітко розмежовані і врегульовані з урахуванням специфіки цих видів діяльності, включаючи прибутковості (маржинальність) і рівня соціальних ризиків.
2. Фіскальне навантаження повинне бути посильним і прогнозованим. Бізнес не вийде з тіні, а іноземні інвестори не прийдуть на ринок, якщо фіскальне навантаження не дозволить операторам працювати прозоро і прибутково.
3. Вимоги до операторів повинні бути розумними. Це означає, що такі вимоги не повинні сприяти монополізації ринку. Вимоги до операторів мають бути встановлені виключно з метою гарантування стабільності та платоспроможності ринку, тобто з урахуванням інтересів споживача.
4. Для бізнесу повинні бути встановлені гарантії стабільності законодавства. Повинні бути передбачені ефективні механізми недопущення недобросовісної конкуренції на ринку. Бути нелегалом має бути, щонайменше - некомфортно, оптимально - невигідно, в ідеалі -неможливо. Світовий досвід регулювання такі механізми вже пропонує. Завдання складне, але підйомне.
5. Контроль за ринком повинен бути ефективним. Ми пропонуємо впровадження єдиної електронної централізованої системи контролю всіх ставок і всіх виплат, як це вже зробили багато країн, включаючи Білорусь.
6. Повинні бути впроваджені високі стандарти соціально-відповідальної гри для операторів з використанням кращих світових практик, які є на сьогодні.
7. Логічно передбачити цільове використання фіскальних надходжень від грального бізнесу на розвиток культури і спорту.
8. «7» - щаслива цифра. Решта теж важливо, але це вже питання деталізації.


 Як Ви вважаєте, досвід якої країни міг би стати моделлю для формування українського грального законодавства?

Вивчення міжнародного досвіду правового регулювання грального бізнесу, як позитивного, так і негативного, безумовно, необхідно для вироблення законодавчих рішень для України. Такий підхід допоможе уникнути помилок, які вже були зроблені в інших країнах, і запозичити найкраще зі світової практики. З точки зору практичної цінності для українського законодавця, пропоную звернути увагу на досвід Грузії і Болгарії. У той же час, я противник того, щоб бездумно копіювати модель правового регулювання іншої країни. Законодавча модель правового регулювання грального бізнесу України повинна розроблятися з урахуванням реалій українського ринку та рівня розвитку української економіки, на якому ми зараз знаходимося.

В рамках прес-конференції 6 лютого по приводу результатів роботи Мінфіну України в 2016 і планів на 2017 рік Олександр Данилюк, міністр фінансів, закликав узаконити гральний бізнес в країні. Жодна зі спроб, а їх було багато, легалізувати цю галузь в Україні не увінчалася успіхом. Які шанси, що гральний бізнес вийде з тіні в цьому році?

Вважаю, що ймовірність легалізації азартних ігор в Україні значно зросла, в зв'язку з підписанням Україною угоди про співпрацю з МВФ. Однією з умов надання Україні подальшої фінансової підтримки (кредитів) є легалізація азартних ігор і видобутку бурштину. Як показує практика, МВФ - дуже авторитетний інститут в Україні, і просто проігнорувати взяті на себе зобов'язання, при владі навряд чи вийде.

Поряд з цим не час розслаблятися і чекати дива. Лукавство українській владі не варто недооцінювати, тому від позиції бізнесу (локальних операторів і потенційних іноземних інвесторів), зараз багато що залежить. Якщо бізнес, в тому числі потенційні іноземні інвестори, активізується і консолідує зусилля, спрямовані на продовження діалогу з державою та суспільством стосовно умов легалізації, то ми маємо реальні шанси використовувати напрацьований закордонний досвід, з урахуванням локальної специфіки і створення в найближчому майбутньому здорового конкурентного ринку азартних ігор. Якщо бізнес і суспільство займуть вичікувальну пасивну позицію, то це буде грати «на руку» тіньовому бізнесу окремих представників влади, які безумовно плекають надію легалізувати своє монопольне становище. Чудес не буває. Давайте об'єднувати зусилля і рухатися вперед.

Передбачається створення нового або ж просування вже існуючого законопроекту з деякими правками?

Більшість законопроектів, в яких пропонується детінізувати (легалізувати) гральний бізнес, вимагають доопрацювання в тій чи іншій мірі. Занадто багато підводних каменів, завуальованих інтересів, двозначностей, лазівок. Ефективний закон, повинен бути простим, зрозумілим і містити однозначні відповіді на питання, які неминуче виникнуть в процесі його правозастосування.

Які, на Вашу думку, перспективи легалізації грального бізнесу в Україні?

Вважаю, що це станеться вже в найближчому майбутньому в силу причин, про які я вже сказала. І станеться це за одним із сценаріїв: за правилами «бізнесу влади», або за правилами, які можуть бути вироблені в результаті здорового цивілізованого діалогу між владою, суспільством, представниками локального бізнесу, потенційними іноземними інвесторами, і з широким залученням експертного співтовариства.

 

 

Розмову вела Ірина Швидко(http://newsofgambling.com)

 

 

25.04.2017