Законодавча заборона азартних ігор в інтернеті не є ефективною, і онлайн-казино працюють в країні цілком вільно. Водночас уряд пообіцяв МВФ легалізувати цей вид діяльності до кінця 2018 року: бюджет країни потребує додаткових податкових відрахувань. Чи варто чекати легалізації вже в цьому році? Експерти оцінюють такі перспективи скептично.
Азартні ігри в Україні заборонені законом з 2009 року. У 2011-му депутати запровадили табу ще й на онлайн-казино, незалежно від того, в якій країні перебуває ігровий сервер. Методи контролю за такими сайтами виявилися неефективними: азартні ігри з українського інтернету нікуди не зникли, але перестали обкладатися податками і приносити дохід у бюджет держави. За підрахунками Міністерства фінансів, азартні ігри змогли б приносити не менше 5 млрд грн додаткового доходу, причому частка онлайн-казино в цьому сегменті становить близько 20%.
Пограти в Україні не проблема
Мисливцям за джекпотами на сьогодні доступні більше 50 російськомовних сайтів, що формально заборонені в Україні і працюють за міжнародними ігровим ліцензіями. «Теоретично обмежити доступ до онлайн-казино в Україні можна було б. Але щоб це здійснити технічно, інтернет-провайдеру потрібно було б закупити обладнання вартістю приблизно в 2 млрд доларів. Звідки у провайдера такі гроші? Держава теж не може надати таку суму: у нас не вистачає грошей навіть на пенсії. Заборону на доступ до певних сайтів тим більше можна обійти, враховуючи, що скоро з’явиться глобальний супутниковий інтернет, який пообіцяв Ілон Маск. Так що сьогодні за вилученням серверів у компаній і проведенням обшуків стоїть звичайне здирництво», – вважає головний редактор журналу InternetUA Дмитро Сизов.
Утім, будь-які законодавчі обмеження в Україні стало можливим обійти не тільки технічно, а й юридично. В даний час з традиційних азартних розваг офіційно дозволена тільки лотерея. На цьому ринку послуг діють три оператора: «Українська національна лотерея» («УНЛ»), ТОВ «Патріот» і ТОВ «М.С.Л.» За інформацією Антикорупційного комітету України, строк дії ліцензій у них закінчився ще в 2014 році, але вони досі працюють на законних підставах, нібито перебуваючи в процесі отримання нового дозволу. Під вивіскою лотерейних операторів компанії приймають ставки на спорт, хоча букмекерські контори в країні теж під забороною. Згадати хоча б обклеєні рекламою «Фаворит-спорт» і «Парі-матч» станції метрополітену. «Оператори ретельно прописують умови ігор таким чином, щоб вони підходили під лотерейну ліцензію, хоча зовні гри схожі на букмекерські», – підтверджує почесний президент юридичної компанії Jurimex Данило Гетманцев.
Лавіруючи в законодавчому полі, оператори державних лотерей так чи інакше залишаються в рамках дозволеного, чого не скажеш про азартні ігри в інтернеті. Кілька років тому на просторах всесвітньої павутини заявило про себе «перше українське ліцензоване онлайн-казино» Sloto King. «Фанатам відеопокеру або слотів і рулеток від Igrosoft, MegaJack і Novomatic надана можливість грати в «рідному» інтернет-просторі за «рідну» валюту – українську гривню! Також, виходячи з законодавчих реалій, з’явилася можливість грати в ігрові автомати в наземних залах цілком легально – тільки з 2009 року ігрові зали стали іменувати «Міттєві Державні лотереї», – йдеться на сайті Sloto King. «Ясно, що онлайн-казино незаконне. Але як ми можемо цю заборону реалізувати? Законом у нас заборонено робити ставки через платіжні системи. Але по факту в інтернеті все одно грають на гроші. Щоб заборонити якісь транзакції на певному сайті, в банк повинна надходити команда від СБУ», – пояснює директор Українського аналітичного центру Олександр Охрименко.
Легалізація по-українськи
З огляду на низьку результативність прийнятих майже 10 років тому законів, у Верховній Раді очікують своєї години близько десятка нових законопроектів, які пропонують легалізувати азартні ігри. Останній з них був зареєстрований ще в 2016 році. «Що тільки вони [закони] не пропонували: перший варіант – дозволити відкривати казино в 4 і 5-зіркових готелях; другий – відкривати казино в окремих районах; третій – казино дозволити, але щоб управління та затвердження проходило через місцеву раду», – говорить Олександр Охрименко.
Деякі з законопроектів так і не були розглянуті та проаналізовані комітетами, деякі не схвалив Антимонопольний комітет. На думку експертів, прописані в законопроектах норми створюють передумови для появи монополій і негативного бізнес-клімату, що входить в інтереси провладних груп. Наприклад, у першому законопроекті № 3632 пропонувалося наділити правом видачі ліцензій тільки одного оператора. Під час реєстрації законопроекту в 2015 році таким був тільки один оператор лотерейного ринку – «УНЛ», так як «М.С.Л.» і «Патріот» потрапили до списку санкцій, з якого були виключені тільки в травні 2018 року.
Другий спосіб сформувати ринок за своїми правилами – призначити непосильні фінансові зобов’язання. Так, в законопроекті № 4663 прописано, що щорічна плата за ліцензію становить від 6 тис. до 15 тис. мінімальних заробітних плат (тобто від 22,338 млн грн до 55,845 млн грн), без врахування окремої плати за ігрові столи і автомати. У наступному проекті цього закону (№ 4663-1) зазначений інший прайс: 50 млн грн одноразово за одну ліцензію. Для бізнесу азартних ігор важко оцінити справедливість сум, які пропонують депутати. Однак за кордоном ігрові ліцензії стоять на порядок дешевше. Наприклад, гральна комісія Кюрасао в перерахунку на українські гривні стягує як реєстраційний внесок 950 тис. грн і щомісячно по 135 тис.; на Мальті реєстраційний внесок становить 68,9 тис. грн та щорічна плата – 262,2 тис. грн.
«Держава може запропонувати тільки одну альтернативу власникам казино, щоб їм було вигідно працювати в Україні. Це перш за все стосується самих гравців. Все вирішує гравець: він піде туди, куди хоче. Якщо в онлайн-казино буде українська ліцензія, гравець буде відчувати себе більш захищеним. Тут є, куди звернутися, якщо раптом він виявиться обдуреним. А що, якщо ліцензію видали на якихось Кайманових островах? Куди тут поскаржишся?» – розмірковує Дмитро Сизов.
У меморандумі МВФ Україна пообіцяла легалізувати азартні ігри до кінця поточного року і таким чином отримати додаткове джерело доходу в бюджет. «Можливо, ця вимога і буде виконана, будуть скасовані заборони і прийняті відповідні регулятивні норми як в частині контролю діяльності, так і для механізму обліку коштів в обороті, оподаткування. Однак без достатньої ревізії всієї системи правоохоронних органів, пронизаної корупційними зв’язками, в тому числі з боку представників грального бізнесу, провести цю роботу успішно навряд чи вдасться в обіцяні в меморандумі терміни. Швидше за все, буде прийнятий пакет законів і проведені показові заходи, достатні для звітності перед МВФ для отримання кредитних коштів, а також для суспільства – для проведення чергової передвиборної компанії», – підсумовує керуючий партнер юридичної компанії Worldwide LEX Сергій Сеник.
Ксенія Цивірко, 112.ua, 14.08.2018